Metody i formy rozwijania twórczej aktywności matematycznej uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum

TREŚCI NAUCZANIA

Poziomy celów matematycznego kształcenia. Aktywność matematyczna i ,,gotowa matematyka". Koncepcja rozwijania TAM uczniów na różnych poziomach matematycznego kształcenia. Rodzaje TAM:

Zadania wieloetapowe, przykłady z różnych poziomów kształcenia

LITERATURA
  1. M. Klakla, Procesy psychiczne związane z tworzeniem pojęć i struktur, w: Materiały do studiowania Dydaktyki Matematyki, tom III, Wydawnictwo NOVUM, Płock 2003.
  2. M. Klakla, Dostrzeganie problemów a uzdolnienia matematyczne uczniów (fragment badań), Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Kraków 1978, Rocznik Naukowy - Dydaktyka. 67, Prace z Dydaktyki Matematyki 2, 87-120.
  3. M. Klakla, Z badań nad rozpoznawaniem uzdolnień matematycznych, Dydaktyka Matematyki 2, 33-81, Kraków 1982.
  4. M. Klakla, Kształcenie aktywności matematycznej o charakterze twórczym na poziomie szkoły średniej, w: Materiały do studiowania dydaktyki matematyki, pod redakcją J. Żabowskiego, Tom III, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock 2002, s. 263 - 273.
  5. M. Klakla, Transfer metody, w: Materiały do studiowania dydaktyki matematyki, pod redakcją J. Żabowskiego, Tom III, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock 2002, s. 275 - 297.
  6. M. Klakla, Wokół pojęcia średniej (a także o kształceniu aktywności matematycznej w toku rozwiązywania pewnego zadania wieloetapowego), w: Materiały do studiowania dydaktyki matematyki, pod redakcją J. Żabowskiego. Tom III, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock 2002, 299 - 317.
  7. M. Klakla, Od jedynki trygonometrycznej do tożsamości Lagrange`a i nierówności Cauchy`ego , w: Materiały do studiowania dydaktyki matematyki, pod redakcją J. Żabowskiego. Tom III, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock 2002, s. 319 - 333.
  8. M. Klakla, Rozwijanie aktywności matematycznych w sytuacjach geometrycznych, w: Materiały do studiowania dydaktyki matematyki, pod redakcją J. Żabowskiego. Tom III, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock 2002, s. 335 - 348.
  9. M. Klakla, Dyscyplina i krytycyzm myślenia jako specyficzny rodzaj aktywności matematycznej, w: Studia Matematyczne Akademii Świętokrzyskiej, Tom 10, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2003, 89-106.
  10. M. Klakla, Gotowa wiedza i aktywność w matematycznym kształceniu na przykładzie kątów Langleya, w: 36 Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis, Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia I (red. A. Chronowski i M. Klakla), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006, 75 - 93.
  11. J. Górowski, M. Klakla, A. Łomnicki, Zadania "na wymuszanie" jako środek matematycznej aktywizacji uczących się, w: Dydaktyka Matematyki 26, Kraków 2004, 61 - 80.
  12. A. Z. Krygowska, Elementy aktywności matematycznej, które powinny odgrywać znaczącą rolę w matematyce dla wszystkich, Dydaktyka Matematyki 10, Kraków 1988, 141 - 147.
  13. A. Z. Krygowska, Kształcenie aktywności matematycznej uczniów i rola problemów w tym kształceniu, w: Modernizacja kształcenia matematycznego i jej wpływ na rozwój dydaktyki matematyki. Wybór artykułów A. Z. Krygowskiej z lat 1958- 1972, red. G Terliński, H. Siwek, WN WSP, Kraków 1985, 71-99.
  14. B. Nowecki, Aktywność pozorna i rzeczywista, Oświata i Wychowanie, Wersja B 7, 1984, 21 - 25.
  15. B. Nowecki, Różne aspekty aktywności, Oświata i Wychowanie, Wersja B 7, 1984, 26 - 30.

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 4.01.2008 (ostatnia modyfikacja: 6.03.2008)