poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Dydaktyka matematyki
Nadrzędny dokument: Przedmioty
Poprzedni dokument: Arytmetyka i algebra

Statystyka opisowa i rachunek prawdopodobieństwa

CELE KSZTAŁCENIA
Celem nauczania tego przedmiotu jest z jednej strony zapoznanie słuchaczy z podstawowymi wiadomościami i umiejętnościami ze statystyki opisowej:

TREŚCI NAUCZANIA

  1. Sytuacja problemowa. Formułowanie pytań związanych z tą sytuacją. Planowanie badań. Tworzenie narzędzi badań (wykorzystanie edytora tekstów). Zbieranie i gromadzenie danych, w tym także za pomocą komputera i kalkulatora graficznego. Graficzne przedstawianie danych za pomocą różnych diagramów statystycznych (wykorzystanie w tym celu także arkusza kalkulacyjnego). Miary centralne z próby: średnia, mediana, dominanta, kwartyle. Analiza i interpretacja przedstawień graficznych oraz wyciąganie wniosków. Porównywanie zmiennych w obrębie tej samej populacji oraz porównywane prób losowych względem tej samej cechy. Formułowanie hipotez statystycznych.
  2. Doświadczenia losowe wokół nas. Różne modele probabilistyczne opisujące przebieg tych doświadczeń losowych. Dyskretna przestrzeń probabilistyczna jako model przebiegu doświadczenia losowego. Obliczanie prawdopodobieństw różnorodnych zdarzeń w tworzonych modelach probabilistycznych. Przykłady doświadczeń losowych opisywanych przez przeliczalną przestrzeń probabilistyczną. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowych w tej przestrzeni. Prawdopodobieństwo warunkowe i całkowite. Niezależność doświadczeń i zdarzeń. Przykłady i definicja zmiennej losowej. Pojęcie wartości oczekiwanej jako narzędzia opisującego gry hazardowe: gra sprawiedliwa, gra niesprawiedliwa.
Uwagi

W uzupełnieniu informacji podanych w Uwagach Wstępnych chcemy podkreślić, że w przypadku tego przedmiotu wykłady prowadzone będą w sali wykładowej wyposażonej w jeden komputer z rzutnikiem, na którym prezentowane będą różne programy komputerowe. Ćwiczenia prowadzone będą w formie warsztatów w pracowni dydaktycznej wyposażonej w zestawy rozmaitych przyrządów losujących, szyfrowych zabezpieczeń, modeli automatów do gier, tablic liczb losowych itp.

LITERATURA
  1. J.E. Freund, Podstawy nowoczesnej statystyki, PWE, Warszawa.
  2. H. Kąkol (red.), Elementy statystyki opisowej w szkole podstawowej, Wydawnictwo ,,Dla szkoły", Bielsko-Biała 1994.
  3. H. Kąkol, Podstawowe pojęcia statystyki i rachunku prawdopodobieństwa, Wydawnictwo Naukowe, WSP Kraków 1990.
  4. L.T. Kubik, Rachunek prawdopodobieństwa, PWN, Warszawa 1980.
  5. E. Łakoma, Historyczny rozwój prawdopodobieństwa, CODN, Warszawa 1992.
  6. A. Płocki, Prawdopodobieństwo wokół nas, Wydawnictwo ,,Dla szkoły", Wilkowice 2004.
  7. A. Płocki, Co Przypadek sprawił w Przypadkowie, Wydawnictwo ,,Dla szkoły" , Wilkowice 2000.
  8. A. Płocki, Czy Paulina była w Przypadkowie gapą, Wydawnictwo ,,Dla szkoły" , Wilkowice 2000.
  9. A. Płocki, To był w Przypadkowie dżentelmenem, Wydawnictwo ,,Dla szkoły" , Wilkowice 2000.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Dydaktyka matematyki
Nadrzędny dokument: Przedmioty
Poprzedni dokument: Arytmetyka i algebra

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 28.09.2006