poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Problemy ewaluacji i oceny
Nadrzędny dokument: Przedmioty
Poprzedni dokument: Technologia informacyjna w nauczaniu matematyki

Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela

CELE KSZTAŁCENIA
Celem tego przedmiotu jest zorientowanie słuchaczy w problematyce badawczej dydaktyki matematyki. Równocześnie przedmiot ten ma przygotować słuchaczy do podejmowania badań własnych, związanych z programami, podręcznikami, metodami, środkami dydaktycznymi, forami zajęć, ewaluacją rozwoju uczniów itp.
TREŚCI NAUCZANIA

  1. Problematyka badawcza dydaktyki matematyki.
  2. Praca badawcza nauczyciela matematyki m. in.:
    -
    opracowanie własnych programów nauczania;
    -
    ocena podręczników i innych materiałów dydaktycznych;
    -
    sprawdzane kompetencji podstawowych i umiejętności uczniów;
    -
    planowanie lekcji i innych form pracy z uczniami;
    -
    wykorzystywanie najnowszych środków dydaktycznych np. kalkulatorów i komputerów;
    -
    statystyczne opracowanie wyników badań.
  3. Literatura dotycząca stałego podnoszenia swoich kwalifikacji.
  4. Możliwości podnoszenia własnych kwalifikacji w drodze instytucjonalnej (formy doskonalenia zawodowego, kursy dokształcające i kwalifikacyjne, studia podyplomowe i uzupełniające, studia doktoranckie itd.)

LITERATURA
    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 XII 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczycieli (Dz. U. Z 2004 r. Nr 260, poz. 2593).
  1. M. Ciosek, O roli przykładów w badaniu matematycznym, Dydaktyka Matematyki 17, s. 5-85, 1995.
  2. M. Ciosek, Dziewięć rozwiązań zadania geometrycznego - studium heurezy, Dydaktyka Matematyki 21, s. 5-48, 1999.
  3. J. Konior, Badania nad tekstem matematycznym i jego lekturą - stan obecny i perspektywy, Dydaktyka Matematyki 17, s. 109-133, 1995.
  4. J. Konior, O pojęciu zmiennej w nauczaniu szkolnym matematyki, Dydaktyka Matematyki 18, s. 71-101, 1996.
  5. J. Kozłowski, Refleksje na doskonałość doskonaleniem nauczycieli, w: Doskonalenie nauczycieli (pojęcie, zakres, potrzeby, propozycje rozwiązań na tle doświadczeń polskich i zagranicznych), IKN, Warszawa, 1982.
  6. J. Legowicz, Doskonalenie i doskonałość w życiu nauczyciela, w: Doskonalenie nauczycieli (pojęcie, zakres, potrzeby, propozycje rozwiązań na tle doświadczeń polskich i zagranicznych), IKN, Warszawa 1982.
  7. B. J. Nowecki, Doskonalenie zawodowe nauczycieli, w: Doskonalenie nauczycieli (pojęcie, zakres, potrzeby, propozycje rozwiązań na tle doświadczeń polskich i zagranicznych), IKN, Warszawa, 1982.
  8. B. Rożek, Struktury szeregowo-kolumnowe u dzieci w wieku od 6 do 8 lat, Dydaktyka Matematyki 19, s. 29-46, 1997.
  9. E. Swoboda, Między intuicją a definicją, czyli próba określenia kompetencji uczniów 11-12-letnich w definiowaniu figur podobnych, s. 75-112, 1997.
  10. W. Zaczyński,, Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa, 1995.
  11. A. K. Żeromska, Pewne zagadnienia dydaktyczne związane z nauką o indukcji matematycznej, Dydaktyka Matematyki 18, s. 139-154, 1996.
  12. A. K. Żeromska, Postawy uczniów klas ósmych szkoły podstawowej wobec wybranych zadań matematycznych, Dydaktyka Matematyki 20, s. 89-112, 1998.

poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Problemy ewaluacji i oceny
Nadrzędny dokument: Przedmioty
Poprzedni dokument: Technologia informacyjna w nauczaniu matematyki
Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 28.09.2006