poprzedni dokument nastêpny dokument nadrzêdny dokument spis tre¶ci wyj¶cie strona g³ówna IM AP
Nastepny dokument: Prawo o¶wiatowe
Nadrzêdny dokument: PRZEDMIOTY KSZTA£CENIA NAUCZYCIELSKIEGO
Poprzedni dokument: Metodyka kszta³cenia uczniów z g³êbszym upo¶ledzeniem umys³owym

Emisja g³osu

CELE NAUCZANIA

Zaznajomienie z podstawowymi pojêciami teoretycznymi oraz metodami badawczymi z zakresu fonetyki, akustyki i logopedii, dotycz±cymi g³osu i mowy d¼wiêkowej. Uzyskanie wiedzy o budowie aparatu g³osowego, zjawiskach fizjologicznych zwi±zanych z tworzeniem g³osu, jego emisj±, zaburzeniami, odbiorem i higien±. Opanowanie umiejêtno¶ci prawid³owego operowania g³osem, jego ustawienia, rozpoznawania i usuwania zaburzeñ oraz doboru metod usprawniania, w tym æwiczeñ fonacyjnych, artykulacyjnych i dykcyjnych. Praktyczne zastosowanie nabytych umiejêtno¶ci tworzenia, operowania g³osem oraz technik wymowy w pracy w³asnej nauczyciela oraz pracy nad prawid³ow± wymow± uczniów.

SEMESTR 6TRE¦CI NAUCZANIA

Podstawowe pojêcia teoretyczne dotycz±ce g³osu i mowy d¼wiêkowej, ich kszta³cenia oraz metod badawczych w ujêciu fonetyczno - foniatrycznym.

Podstawowe pojêcia teoretyczne dotycz±ce g³osu i mowy d¼wiêkowej, ich kszta³cenia oraz metod badawczych w ujêciu akustycznym.

Podstawowe pojêcia teoretyczne dotycz±ce g³osu i mowy d¼wiêkowej, ich kszta³cenia oraz metod badawczych w ujêciu logopedycznym.

Budowa i funkcje aparatu g³osotwórczego, zjawiska fizjologiczne zwi±zane z tworzeniem g³osu i jego emisj±.

Omówienie podstawowych kategorii oralnych sk³adaj±cych siê na prawid³ow± sprawno¶æ ortofoniczn±.

Zaburzenia g³osu i mowy d¼wiêkowej w kontek¶cie ich tworzenia, emisji, nadawania i odbioru.

Opanowanie umiejêtno¶ci prawid³owego operowania g³osem, jego ustawienia oraz doboru technik wymowy.

Metody usprawniania, korygowania, stymulowania i rehabilitacji g³osu.

Przegl±d æwiczeñ emisyjnych, w tym oddechowych, motorycznych, fonacyjnych, artykulacyjnych i dykcyjnych.

Praktyczne zastosowanie i sprawdzian nabytych umiejêtno¶ci tworzenia i operowania g³osem.

Higiena g³osu, tzw. zdrowy g³os, podstawy farmakologii.

Choroby zawodowe, objawy, zapobieganie, obowi±zuj±ce przepisy prawne.

Problemy z g³osem w pracy czynnego zawodowo nauczyciela, w tym pracy nad prawid³ow± wymow± w³asn± oraz uczniów

Zapoznanie z dzia³aniem aparatury diagnostyczno-korekcyjnej do badania i terapii g³osu oraz mowy d¼wiêkowej- zajêcia laboratoryjne.

Zaliczenie przedmiotu w formie testu wielokrotnego wyboru.

LITERATURA
  1. A. Legieæ-Matosiuk, J. Chaciñski, Emisja g³osu-skrypt dla studentów, Wyd. WSP, S³upsk 1994, ogó³ zagadnieñ zwi±zanych z emisja g³osu.
  2. J. Chaciñski, K. Chaciñska, Podstawy emisji g³osu w procesie kszta³cenia nauczycieli muzyki, Wyd. WSP, S³upsk 1999, budowa aparatu g³osowego, zjawiska fizjologiczne zwi±zane z tworzeniem g³osu, jego emisj±, zaburzeniami i odbiorem.
  3. A. Mitrinowicz-Modrzejewska, Fizjologia i patologia g³osu, s³uchu i mowy, PZWL, Warszawa 1963, fizjologiczne podstawy tworzenia g³osu i mowy d¼wiêkowej.
  4. H. Mierzejewska, M. Przbysz-Piwkowa, Zaburzenia g³osu-badanie-diagnozowanie-metody usprawniania, Wyd. DIG, Warszawa 1998, prawid³owe operowania g³osem, jego ustawienie, rozpoznawanie i usuwanie zaburzeñ, dobór metod usprawniania.
  5. A. Pruszewicz, Foniatria kliniczna, PZWL, Warszawa 1992, wiadomo¶ci o g³osie z zakresu fonetyki.
  6. I. Styczek, Logopedia, PWN, Warszawa 1980, wiadomo¶ci o g³osie z zakresu logopedii.
  7. R. Tadeusiewicz, Sygna³ mowy, Ki£, Warszawa 1988, wiadomo¶ci o glosie z zakresu akustyki.
  8. E. M. Minczakiewicz, Mowa rozwój-zaburzenia, terapia, Wyd. AP, Kraków 1997, kszta³towanie siê mowy, zaburzenia, æwiczenia praktyczne.
  9. G. Skrzynecka, Uczymy siê poprawnie mówiæ, WSiP, Warszawa 1999, poradnik logopedyczny z æwiczeniami.

Pozycje 1-4 literatura podstawowa, 5-9 uzupe³niaj±ca.


poprzedni dokument nastêpny dokument nadrzêdny dokument spis tre¶ci wyj¶cie strona g³ówna IM AP
Nastepny dokument: Prawo o¶wiatowe
Nadrzêdny dokument: PRZEDMIOTY KSZTA£CENIA NAUCZYCIELSKIEGO
Poprzedni dokument: Metodyka kszta³cenia uczniów z g³êbszym upo¶ledzeniem umys³owym

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 28.09.2006