poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Programowanie wizualne
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPECJALNOŚCIOWE (DLA SPECJALNOŚCI MATEMATYKA Z INFORMATYKĄ)
Poprzedni dokument: Języki i techniki programowania

Zarządzanie sieciami

-- instalacja i administacja sieci -- Windows NT i Linux.

CELE NAUCZANIA

Przedmiot ten ma na celu wprowadzenie studentów w problematykę administrowania serwerami sieciowymi, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań zastosowanych w systemach Windows NT i Linux. Omawiane będą takie zagadnienia jak: ściany ogniowe, DNS, routing, NFS, usługi sieciowe, aspekty bezpieczeństwa.

Osoby uczestniczące w tym kursie powinny posiadać podstawową znajomość zagadnień związanych z protokołami TCP/IP oraz ogólne pojęcia o wymienionych
wcześniej systemach operacyjnych. Pożądana byłaby również znajomość Windows NT oraz Linux na poziomie użytkownika.

Po ukończeniu kursu studenci będą posiadać ogólną wiedzę na temat zasad działania usług, protokołów, systemów plików stosowanych w intersieciach oraz podstawowe umiejętności dotyczące instalacji i konfiguracji.

SEMESTR 6TREŚCI NAUCZANIA

  1. Ogólna charakterystyka systemów sieciowych (6 godz.).
    Wprowadzenie do zagadnień serwerów sieciowych. Podobieństwa i różnice pomiędzy sytemami Windows NT oraz Linux. Protokół intersieci TCP/IP, adresacja, nazwy serwerów, nazwy domenowe.
  2. Serwery usług sieciowych (6 godz.).
    Omówienie podstawowych, najbardziej popularnych usług sieciowych jak: mail, mews, ftp, telnet, ssh, WWW, proxy oraz zasad instalacji i konfiguracji tych usług na serwerach sieciowych.
  3. Firewalling, NAT/IP-Masquerade (6 godz.).
    Wyjaśnienie zasad działania ścian ogniowych. Możliwość zastosowania tych mechanizmów na serwerach. Przykłady rozwiązań. Techniki translacji adresów.
  4. Logowanie zdarzeń w systemie IDS (3 godz.).
    Omówienie mechanizmów rejestracji zdarzeń w serwerach sieciowych. Przykłady konfiguracji i działania tych mechanizmów. Zasady działania rozwiązań typu IDS (Intrusion Detection Systems -- System Wykrywania Intruzów). Prezentacja przykładowych rozwiązań.
  5. DNS (3 godz.).
    Zasada działania systemu DNS (Domain Name Service -- Usługa Nazw Dziedzin). Wyjaśnienie mechanizmów porozumiewania się serwerów DNS, ich rodzaje (primary, secondary), hierarchia serwerów DNS. Przykładowe konfiguracje takich serwerów np. BIND (Linux).
  6. Routing, DHCP (3 godz.).
    Protokoły routingu. Możliwość działania serwera sieciowego jako routera. Omówienie DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) m.in. dynamiczne przydzielanie adresu IP.
  7. Dostęp do zasobów (NFS, SMB) (3 godz.).
    Omówienie możliwości wykorzystania Sieciowego Systemu Plików NFS (Network File System) a także protokołu SMB do udostępniania zasobów dla sieci lokalnej oraz pomiędzy serwerami.
  8. Wybrane aspekty bezpieczeństwa (3 godz.)
    Zasygnalizowanie głównych problemów wynikających z udostępnienia serwera dla całej sieci Internet. Kwestie ataków, włamań na serwery. Zasady określania odpowiedniej polityki bezpieczeństwa dla sieci lokalnej. Wykorzystanie silnej kryptografii. Uaktualnienie oprogramowania.

UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU

Celowym wydaje się, aby dla potrzeb niniejszego kursu były utrzymywane serwery sieciowe działające pod kontrolą systemów Windows NT i Linux, do których studenci mieliby pełny dostęp pod nadzorem prowadzącego. Na takich serwerach powinna być również możliwość instalacji oprogramowania niezbędnego do prezentacji poszczególnych kwestii programowych.

LITERATURA
  1. Linux Network Administrator's Guide, O'Reilly & Associates, Inc. 2001.
  2. The Complete Windows NT & Unix System Administration Pack, O'Reilly & Associates,
  3. Inc. 1998.
  4. Linux HOWTOs, www.jtz.org.pl (polskie tłumaczenia).


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Programowanie wizualne
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPECJALNOŚCIOWE (DLA SPECJALNOŚCI MATEMATYKA Z INFORMATYKĄ)
Poprzedni dokument: Języki i techniki programowania

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 15.01.2002