Dydaktyka matematyki 2

TREŚCI NAUCZANIA

Teoretyczne:

Język matematyki: składniki (werbalny, symboliczny, algorytmiczny, rysunkowy), ich charakterystyka i rola w matematyce i jej poznaniu.

Intuicja w matematyce i jej nauczaniu: intuicja pierwotna i przedłużona; błędy intuicji.

Wyobraźnia przestrzenna, jej rola, kształtowanie; inne typy wyobraźni.

Możliwości matematyczne ucznia w szkole ponadgimnazjalnej. Strategie wspomagania uczenia się (w zależności od potrzeb edukacyjnych uczniów). Praca z uczniem zdolnym, praca z uczniem słabym; matura z matematyki. Samokształcenie i warsztat pracy ucznia; formy prezentacji osiągnięć indywidualnych ucznia.

Dydaktyczne wykorzystanie na różnych poziomach nauczania wiedzy o bryłach przestrzennych i przekształceniach geometrycznych płaszczyzny i przestrzeni, granicy ciągu i funkcji, jej ciągłości i różniczkowalności.

Przykładowe badania i wyniki badań w zakresie dydaktyki matematyki.

Praktyczne:

Zastosowanie poznanej teorii dydaktycznej w praktyce szkolnej. Pisemne projektowanie rozwiązań merytoryczno-dydaktycznych (scenariuszy i konspektów) w szkołach ponadgimnazjalnych na poziomach podstawowym i rozszerzonym nauczania matematyki.

Przygotowanie, prowadzenie i analizowanie lekcji matematyki.

Modyfikowanie własnych działań dydaktycznych w zależności od osiąganych wyników. Właściwe opracowanie i selekcja materiału nauczania: dobór celów nauczania matematyki do określonej jednostki lekcyjnej, dobór metod nauczania z uwzględnieniem metod aktywizujących oraz dobór zadań do przyjętych wcześniej celów nauczania.

LITERATURA PODSTAWOWA
  1. H. Siwek, Dydaktyka matematyki: teoria i zastosowania, WSiP Warszawa 2005.
  2. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN Warszawa 1990.
  3. G. Polya, Jak to rozwiązać?, PWN Warszawa 1993.
  4. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki tomy 2, 3, WSiP Warszawa 1977.
  5. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki tom 1, WSiP Warszawa 1977.
  6. W. Nowak, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1989.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
  1. Z. Krygowska, M. Ciosek, S. Turnau, Strategie rozwiązywania zadań matematycznych jako problem dydaktyki matematyki, WSP. Rocznik Nauk.-Dydakt. 54, Kraków 1974.
  2. (pod red. J. Żabowskiego), Prace prof. dr Anny Zofii Krygowskiej. Materiały do studiowania matematyki, tom I, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2000.
  3. (pod red. J. Żabowskiego), Prace prof. dr hab. Bogdana J. Noweckiego. Materiały do studiowania matematyki, tom II, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2001.
  4. (pod red. J. Żabowskiego), Prace dr Macieja Klakli. Materiały do studiowania matematyki, tom III, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2002.
  5. (pod red. J. Żabowskiego), Prace prof. dr hab. Jana Koniora. Materiały do studiowania matematyki, tom IV, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2002.
  6. G. Polya, Odkrycie matematyczne, WN-T, Warszawa 1975.
  7. A. Pardała, Wyobraźnia przestrzenna uczniów w warunkach nauczania szkolnej matematyki. Teoria problemy, propozycje, ,,Fosze'', Rzeszów 1995.
  8. M. Ciosek, Rozwiązywanie zadań matematycznych na różnych poziomach matematycznego doswiadczenia, WN AP, Kraków, 2005.
  9. S. Vinner, The pseudo-conceptual and the pseudo-analitical thought process in the mathematics learning, Educational Studies in Mathematics 1997 vol.34.
Wybrane artykuły z czasopism dla nauczycieli:

  1. Matematyka, Czasopismo dla nauczycieli, WSiP, Wrocław.
  2. Nauczyciele i Matematyka [NiM], Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki, Bielsko-Biała.
  3. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V. Dydaktyka Matematyki, Kraków.
  4. Studia Matematyczne Akademii Świętokrzyskiej, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.
  5. Wiadomości Matematyczne, Rocznik Polskiego Towarzystwa Matematycznego, seria II, PWN Warszawa.
Podręczniki szkolne, przewodniki dla nauczycieli i materiały dydaktyczne. Materiały przygotowujące do matury.
Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 4.01.2008 (ostatnia modyfikacja: 6.03.2008)