poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Rozwijanie aktywności matematycznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPCJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE Z REWALIDACJI
Poprzedni dokument: Diagnoza możliwości matematycznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Podstawy matematyki w kształceniu zintegrowanym

CELE NAUCZANIA
  1. Kształtowanie wieloaspektowego rozumienia podstawowych pojęć matematycznych zawartych w programie I etapu edukacyjnego i dostrzegania ich związku z pojęciami zawartymi w programach następnych etapów edukacyjnych.
  2. Ukazanie związków między rzeczywistością poznawaną przez ucznia a pojęciami matematycznymi powstającymi w trakcie jego działalności.
  3. Zapoznanie z współczesnymi koncepcjami kształcenia i podstawowymi środkami dydaktycznymi stosowanymi w matematycznym kształceniu dzieci.

ROK IITREŚCI NAUCZANIA
  1. Historyczne podstawy i współczesne pojęcie integralnego systemu kształcenia. Analiza porównawcza treści matematycznych w programach kształcenia zintegrowanego.
  2. Podstawowe treści matematyczne (stosunki przestrzenne, uporządkowanie, klasyfikacja, kształt, rytm; liczby i działania w różnych aspektach, własności liczb, system dziesiątkowy pozycyjny, prawa działań; zadania tekstowe; figury i ich własności, mierzenie, kształtowanie wyobraźni przestrzennej) na I etapie kształcenia i ich analiza dydaktyczna.
  3. Ujęcie podstawowych treści matematycznych w podręcznikach do kształcenia zintegrowanego w szkołach masowych i specjalnych. Projekty dydaktyczne wprowadzające wybrane pojęcia matematyki elementarnej (analiza gotowych projektów i tworzenie własnych).
  4. Poziomy rozumienia podstawowych pojęć arytmetycznych i geometrycznych z etapu wczesnoszkolnego.
  5. Ewaluacja osiągnięć ucznia - ocena opisowa. Efektywność kształcenia zintegrowanego w świetle badań.

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

  1. H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wydawnictwa Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004.
  2. G. Treliński, Kształcenie matematyczne w systemie zintegrowanym w klasach I-III, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2004.
  3. Programy i podręczniki do nauczania zintegrowanego: Przygoda z klasą i Tęczowa Szkoła.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

  1. J. Nowik, Rachunek pamięciowy w młodszych klasach szkoły podstawowej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 1994.
  2. Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, tom 2, WSiP, Warszawa 1984.
  3. Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, tom 1, WSiP, Warszawa 1991.
  4. U. Trelińska, G. Treliński, Kształtowanie pojęć geometrycznych na etapie przeddefinicyjnym, Mat&Mat, Kielce 1996.
  5. Artykuły z czasopism: Dydaktyka Matematyki, Matematyka, Matematyka w Szkole, Nauczyciele i Matematyka i inne - zalecane przez prowadzącego przedmiot.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Rozwijanie aktywności matematycznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPCJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE Z REWALIDACJI
Poprzedni dokument: Diagnoza możliwości matematycznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 28.09.2006