poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Diagnoza pedagogiczna dziecka i rodziny
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPCJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE Z REWALIDACJI
Poprzedni dokument: Metodyka kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym

Podstawy edukacji integracyjej

CELE NAUCZANIA
Zadaniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy wychowawczo-dydaktycznej w klasach integracyjnych i przedszkolnych oddziałach integracyjnych. Celem realizacji tego przedmiotu jest:

ROK IIITREŚCI NAUCZANIA
  1. Istota, uwarunkowania i formy integracji społecznej dzieci niepełnosprawnych: wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z tematyką zajęć (niepełnosprawność, osoba niepełnosprawna, integracja, specjalne potrzeby edukacyjne, specjalna pomoc).
  2. Akty prawne regulujące sprawy kształcenia dzieci niepełnosprawnych.
  3. Integracyjny system kształcenia specjalnego: istota i założenia integracyjnego systemu kształcenia specjalnego, integracyjne formy kształcenia specjalnego, warunki skuteczności integracyjnego systemu kształcenia specjalnego.
  4. Integracja w przedszkolu: organizacja zajęć przedszkolnych, dobór dzieci do grupy integracyjnej, zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu, metody pracy, współpraca nauczycieli, planowanie zajęć w grupie integracyjnej.
  5. Integracja w klasie szkolnej; podstawowe założenia dotyczące tworzenia klas integracyjnych, wspólne i swoiste zagadnienia psychospołecznego funkcjonowania uczniów niepełnosprawnych, organizacja procesu dydaktycznego w klasach integracyjnych, współpraca nauczycieli, urządzenie i wyposażenie sal lekcyjnych, sposoby zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych, współpraca z rodzicami.
  6. Czynniki i pomoce optymalizujące efekty integracji społecznej dzieci niepełnosprawnych: pomoce i środki techniczne, czynności organizacyjne i dydaktyczne, czynności opiekuńczo-wychowawcze.
  7. Kształcenie dzieci niepełnosprawnych w wybranych krajach europejskich.

LITERATURA
  1. D. Al. - Khamisy (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2002.
  2. J. Bogucka, M. Kościelska, Wychowanie i nauczanie integracyjne. Materiały dla nauczycieli i rodziców, Społeczne Towarzystwo Oświatowe, Warszawa 1994.
  3. J. Bogucka, M. Kościelska, Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia, CMPPP MEN, Warszawa 1994.
  4. G. Dryżałowska, H. Żuraw (red.), Integracja społeczna osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2004.
  5. G. Fairbairn, S. Fairbairn (red.), Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000.
  6. U. Grygier, Praca w klasie integracyjnej. Materiały pomocnicze dla klas IV-VI i gimnazjum, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2004.
  7. A. Hulek, Człowiek niepełnosprawny a system integracyjny (współczesne tendencje), Studia Pedagogiczne, t. LI, Ossolineum 1987.
  8. A. Hulek, B. Grochmal - Bach (red.), Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1992.
  9. G. Hundertmarck (red.), Uczymy się żyć razem. Niepełnosprawne dzieci w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1993.
  10. A. Maciarz, Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, WSiP, Warszawa 1987
  11. A. Maciarz, Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej. Poradnik dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 1992.
  12. A. Nowicka, Psychospołeczna integracja dzieci przewlekle chorych w szkole podstawowej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2001.
  13. A. Ostrowska, J. Sikorska, Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1996.
  14. A. Popławska, Uczymy się razem, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2002.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Diagnoza pedagogiczna dziecka i rodziny
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPCJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE Z REWALIDACJI
Poprzedni dokument: Metodyka kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 28.09.2006