poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Terapia trudności matematycznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE Z REWALIDACJI
Poprzedni dokument: Rozwijanie aktywności matematycznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Kształtowanie pojęć matematycznych u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

CELE NAUCZANIA
  1. Wprowadzenie w psychologiczne podstawy kształtowania się pojęć matematycznych. Pokazanie różnych modeli tego procesu. Próby wyjaśniania przyczyn trudności danego dziecka w procesie powstawania pojęcia matematycznego.
  2. Ukazanie istoty koncepcji czynnościowego nauczania i jej znaczenia dla analizy wieloaspektowego procesu kształtowania się pojęć matematycznych.
  3. Zaznajomienie z wielostronną analizą dydaktyczną (także historyczną) wybranych pojęć matematycznych.

SEMESTR 4TREŚCI NAUCZANIA
  1. Podstawy psychologiczne kształtowania się pojęć matematycznych. Rozwój intelektualny dziecka a poziomy rozumienia pojęć matematycznych. Reprezentacje enaktywne, ikoniczne i symboliczne jako wyznaczniki rozumienia nowych pojęć. Rola mowy i znaku w kształtowaniu się pojęć. Pojęcia naturalne a pojęcia naukowe.
  2. Znaczenie procesu tworzenia pojęć dla rozwoju myślenia matematycznego. Istotne cechy elementarnych pojęć matematycznych i źródła trudności w ich rozumieniu.
  3. Kształtowanie pojęć w różnych koncepcjach kształcenia matematycznego - dobór metod i środków do możliwości dziecka w koncepcji realistycznej, czynnościowej i problemowej.
  4. Analiza dydaktyczna pojęć arytmetycznych (aspekty, kontekst semantyczny, zapis słowny i symboliczny) i geometrycznych. Rola i znaczenie obrazu w procesie kształtowania pojęć matematycznych

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

  1. H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP, Warszawa 1998.
  2. Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, t. 4, WSiP, Warszawa 1988.
  3. Programy i podręczniki matematyki dla gimnazjum specjalnego.
  4. U. i G. Trelińscy, Kształtowanie pojęć geometrycznych na etapie przeddefinicyjnym, "Mat & met", Kielce 1996.
  5. D. Zaremba, Podstawy nauczania matematyki czyli jak przybliżyć matematykę uczniom, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

  1. M. Hejně, Rozwój wiedzy matematycznej, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 19, s.15-28, 1997.
  2. J. Pytlak, E. Swoboda, S. Turnau, A. Urbańska, Trójkąt epistemologiczny w badaniu tworzenia się wiedzy, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 27, 93 - 125, 2004.
  3. E. Swoboda, Przestrzeń, regularności geometryczne i kształty w uczeniu się i nauczaniu dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.
  4. A. Urbańska, O zjawisku konserwacji liczby u dzieci kończących naukę w klasie zerowej, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki, 1989
  5. Artykuły z czasopism: Dydaktyka Matematyki, Matematyka, Matematyka w Szkole, Nauczyciele i Matematyka i inne - zalecane przez prowadzącego przedmiot.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Terapia trudności matematycznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE Z REWALIDACJI
Poprzedni dokument: Rozwijanie aktywności matematycznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 28.09.2006