poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Metodyka kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE Z REWALIDACJI
Poprzedni dokument: Pedagogika specjalna

Oligofrenopedagogika

CELE NAUCZANIA
  1. Przygotowanie studentów do pracy z osobami upośledzonymi umysłowo w biegu życia (od okresu wczesnej interwencji po aktywność zawodową).
  2. Przyswojenie wiedzy z zakresu diagnozy i terapii osób z upośledzeniem umysłowym.
  3. Przygotowanie studentów do organizowania środowiska wychowawczego sprzyjającego rozwojowi osób z upośledzeniem umysłowym.
  4. Zapoznanie słuchaczy z przyczynami zewnętrznymi i wewnętrznymi zaburzeń występujących u osób upośledzonych umysłowo.
SEMESTR 4TREŚCI NAUCZANIA
  1. Czynniki warunkujące rewalidację upośledzonych umysłowo:
  2. System orzecznictwa - jego podstawy prawne:
  3. Rodzina a dziecko upośledzone umysłowo:
  4. Specyficzne uwarunkowania procesu uczenia się osób upośledzonych umysłowo:
  5. Kształcenie zawodowe młodzieży upośledzonej umysłowo i możliwości podjęcia pracy.
  6. Przygotowanie osób upośledzonych umysłowo do pełnienia ról społecznych w dorosłym życiu.
  7. Przygotowanie osób upośledzonych umysłowo do autonomii i integracji społecznej.
  8. Domy pomocy społecznej, hostele, wspólnoty "Arki", mieszkanie z rodzeństwem i samodzielne mieszkanie przy wsparciu środowiska jako możliwości "na dorosłe życie" osoby z upośledzeniem umysłowym.
  9. Filmy ukazujące pracę edukacyjno-terapeutyczną z dzieckiem upośledzonym umysłowo.

LITERATURA
  1. W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1997.
  2. H. Olechnowicz, U źródeł rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa 1999.
  3. J. Obuchowska, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1991.
  4. J. Wyczesany, Pedagogika upośledzonych umysłowo, Kraków 2000.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Metodyka kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE Z REWALIDACJI
Poprzedni dokument: Pedagogika specjalna

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 28.09.2006