poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Fizyka
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I PRZEDMIOTY KIERUNKOWE Z MATEMATYKI
Poprzedni dokument: Rachunek prawdopodobieństwa

Informatyka

CELE NAUCZANIA

Przedmiot ma na celu wstępne przygotowanie przyszłych nauczycieli do korzystania z komputera. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi usługami dostępnymi w sieci Internet. Wykład stanowi wprowadzenie w problematykę komputerów i ich zastosowań. Ma na celu usystematyzowanie wiadomości wyniesionych ze szkoły oraz poszerzenie wiedzy o treści dotyczące m.in. przetwarzania informacji, problematyki komunikacji pomiędzy człowiekiem a komputerem (języki programowania, algorytmy). W drugiej części zajęć (sem. 4) studenci poznają komputerowe programy matematyczne.

SEMESTR 3TREŚCI NAUCZANIA

Pojęcia wstępne. Środki informatyki: sprzęt i oprogramowanie. Elementy budowy komputera - podzespoły i urządzenia peryferyjne, typowa konfiguracja i jej wpływ na możliwości komputera. System operacyjny jako część oprogramowania koordynująca działanie i podział zasobów komputera. Podział zasobów komputera, wielozadaniowość i współbieżność. Programowanie. Dobór algorytmu jako wynik analizy zadania, przedstawienie algorytmu w postaci czytelnej dla komputera. Uwagi o specyfikacji problemu. Program, moduł, procedura. Instrukcje i deklaracje. Dane i ich struktury. Globalność i lokalność danych. Języki programowania. Metody opisu składni: notacja BNF. Elementy wybranego języka programowania wysokiego poziomu (np. Java, C lub C++). Otoczenie programistyczne. Translatory.

SEMESTR 4TREŚCI NAUCZANIA

Oprogramowanie użytkowe. Procesory tekstów, systemy baz danych. Sieci komputerowe. Usługi sieciowe. Poczta elektroniczna, transfer plików, przeszukiwanie i wykorzystywanie odległych zasobów. Organizacja pracy grupowej. Przegląd zastosowań informatyki przydatnych w pracy matematyka. Rozwiązywanie problemów matematycznych za pomocą komputera. Program do tworzenia konstrukcji geometrycznych (np. Cabri, Cindirella). Matematyczne programy edukacyjne. Pakiet matematyczny (np. Derive, Maxima lub Mathematica). Obliczenia. Elementy analizy numerycznej z przykładami metod rozwiązywania podstawowych zadań. Narzędzia do redakcji tekstów matematycznych (np. LaTeX).

UWAGI O REALIZACJI

Ćwiczenia odbywają się w pracowni komputerowej. Przyjmuje się, że studenci posiadają podstawowe umiejętności związane z obsługą komputera i typowych programów użytkowych, dlatego w ramach ćwiczeń poznają zaawansowane możliwości tych programów. Zaliczanie poszczególnych części przedmiotu odbywa się na podstawie indywidualnie wykonanych prac. Przedmiot kończy się egzaminem po semestrze czwartym.

LITERATURA
  1. E. Castro, Po prostu HTML 4.0, Helion, Warszawa 1999.
  2. J. Dąbkowski, Derive wersja 2.53 niezwykły nauczyciel matematyki, Help, Warszawa 1993.
  3. G. Drwal, R. Grzymkowski, A. Kapusta, D. Słota, Mathematica: programowanie i zastosowanie, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej J. Skalimierskiego, Gliwice 1995.
  4. A. Dyrek, L. Hadasz, Komputery i sieci, Wydawnictwo ,,Edition 2000'', Kraków 2000.
  5. M. Kopertkowska, Zaawansowane możliwości arkusza Excel 2000, Mikom, Warszawa 2000.
  6. M. Kopertkowska, Zaawansowane możliwości edytora Word 2000, Mikom, Warszawa 2000.
  7. D. Kowalczyk, Mathematica Enhanced wersja 2.2. Podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej, Wydawnictwo Lynex-SFT, Warszawa 1997.
  8. Matematyka i Komputery, czasopismo Grupy Roboczej SNM, (pod red. H. Kąkola), Wilkowice.
  9. B. Miś, Derive 2.06, WNT, Warszawa 1993.
  10. W. Pająk, Analiza problemów otwartych wspomagana Cabri, Wydawnictwo ,,Dla szkoły'', Wilkowice 1999.
  11. R. Tadeusiewicz, P. Moszner, A. Szydełko, Teoretyczne Podstawy Informatyki, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 1999.
  12. S. Wolfram, Mathematica A System for Doing mathematics by Computer, Addison-Wesley Publishing Company, Inc. 1988.
  13. M. Zając, (ed), Podstawy użytkowania komputerów, Wyd. ,,Dla szkoły'', Wilkowice 2001.
  14. D. Żurakowski, MathCAD Kompletny opis programu w wersji 2.52, Wydawnictwo PLJ, Warszawa 1991.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Fizyka
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I PRZEDMIOTY KIERUNKOWE Z MATEMATYKI
Poprzedni dokument: Rachunek prawdopodobieństwa

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 28.09.2006