poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Lektorat języka angielskiego dla średnio zaawansowanych
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
Poprzedni dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

Przedmiot humanistyczny

przykładowy program z Kultury języka

CELE NAUCZANIA

Wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną i operacyjną pozwalającą na rozumienie oraz tworzenie poprawnych, zróżnicowanych funkcjonalnie i gatunkowo tekstów.

SEMESTR 2TREŚCI NAUCZANIA

Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z kulturą języka (innowacja językowa, błąd językowy, norma językowa, kryteria oceny innowacji językowych).

Rozpoznawanie najczęstszych typów błędów językowych, mechanizmów ich powstawania oraz sposobów eliminowania.

Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny (odmiana ustna a odmiana pisana; stylowe zróżnicowanie polszczyzny, oficjalność i nieoficjalność stylu potocznego). Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny a zróżnicowanie normy językowej.

LITERATURA
  1. J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin 2002.
  2. S. Bąba, Kultura języka polskiego. Zagadnienia poprawności językowej w zakresie frazeologii. Poznań 1978.
  3. D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz,, Kultura języka polskiego, t. I - II, Warszawa 1971 i n.
  4. H. Kurkowska (red.), Współczesna polszczyzna, Warszawa 1981.
  5. A. Markowski, Jak dobrze mówić i pisać po polsku, Warszawa 2000.
  6. A. Markowski (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.
  7. J. Miodek, Szkice o współczesnej polszczyznie. Rzecz o języku, Wrocław 1983.
  8. J. Miodek (red.), O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny, Wrocław 1996.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Lektorat języka angielskiego dla średnio zaawansowanych
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
Poprzedni dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 28.09.2006