poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I KIERUNKOWE Z INFORMATYKI
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I PRZEDMIOTY KIERUNKOWE Z MATEMATYKI
Poprzedni dokument: Seminarium dyplomowe

Fizyka

CELE NAUCZANIA

Celem nauczania fizyki na studiach zawodowych o specjalizacji nauczycielskiej jest przede wszystkim umożliwienie przyszłemu nauczycielowi matematyki świadomą i kompetentną współpracę dydaktyczną z nauczycielem fizyki w zakresie korelacji treści programowych tych dwóch przedmiotów na poziomie gimnazjum. Znajomość fizyki klasycznej i jej podstawowego aparatu matematycznego powinna dać nauczycielowi matematyki możliwość zarówno wzbogacenia warsztatu dydaktycznego poprzez wykorzystywanie treści fizycznych podczas zajęć z matematyki, jak i szansę łagodzenia trudności matematycznych pojawiających się często na lekcjach fizyki na poziomie gimnazjum.

Uzupełniające wykład zajęcia laboratoryjne powinny uświadomić studentom rolę eksperymentu w rozwiązywaniu prostych, szkolnych problemów fizycznych w zakresie omawianej na wykładzie tematyki.

ROK IITREŚCI NAUCZANIA

  1. Wielkość fizyczna i jej matematyczny opis; wielkości skalarne i wektorowe, tensory, zastosowanie rachunku wektorowego w fizyce.
  2. Rola doświadczenia i pomiaru w fizyce; niepewności pomiarowe.
  3. Opis ruchu w różnych układach współrzędnych i układach odniesienia; zasady dynamiki Newtona, pola sił, ruch w polach sił zachowawczych.
  4. Prawa zachowania i ich wykorzystanie w różnych problemach fizycznych, drgania i fale mechaniczne.
  5. Opis zjawisk termodynamicznych; pojęcie procesu termodynamicznego, zasady termodynamiki.
  6. Makroskopowe własności ciał a ich budowa mikroskopowa; przejścia fazowe.
  7. Elementy teorii pola elektromagnetycznego, równania Maxwella.
  8. Fale elektromagnetyczne i ich zastosowania, korpuskularno-falowa natura światła.
  9. Elektryczne i magnetyczne własności materii i ich mikroskopowa interpretacja.
  10. Obwody elektryczne i prawa nimi rządzące; prawa Ohma i Kirchoffa, obwody RLC.

LITERATURA
  1. D. Halliday, R.Resnick, J.Walker, Podstawy Fizyki.
  2. A. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstęp do fizyki.
  3. C. Kittel, W. D. Knight, M. A. Ruderman, Mechanika.
  4. E. M. Purcell, Elektryczność i magnetyzm.
  5. A. N. Matwiejew, Fizyka cząsteczkowa.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I KIERUNKOWE Z INFORMATYKI
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I PRZEDMIOTY KIERUNKOWE Z MATEMATYKI
Poprzedni dokument: Seminarium dyplomowe

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 1.10.2005