poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Pedagogika
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO
Poprzedni dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO

Psychologia

CELE NAUCZANIA
Wprowadzenie studenta w problematykę psychologicznych uwarunkowań rozwoju oraz jego programowania w przypadku uczniów o rozwoju typowym i nietypowym.

ROK ITREŚCI NAUCZANIA

Główne nurty współczesnej myśli psychologicznej i wynikające z nich spojrzenia na rzeczywistość szkolną ucznia urt behawiorystyczny, psychodynamiczny, poznawczy, fenomenologiczno-egzystencjalny/. Pojęcie rozwoju, czynniki rozwoju i jego wyznaczniki. Pojęcie stadialności rozwoju. Zadania edukacyjne w poszczególnych stadiach rozwoju człowieka. Techniki poznawania ucznia - ich możliwości i ograniczenia. Sylwetka psychologiczna dziecka w młodszym i starszym wieku szkolnym oraz w okresie dorastania i młodzieńczym. Proces uczenia się i nauczania oraz jego rozmaite psychologiczne uwarunkowania tkwiące w uczniu, nauczycielu i sytuacji uczenia się. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów o rozwoju typowym / inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania, osobowość ze szczególnym podkreśleniem znaczenia obrazu samego siebie oraz nietypowym / uczniowie o wybitnych możliwościach rozwoju - zwłaszcza uzdolnieni matematycznie oraz o ograniczonych możliwościach uczenia się, w tym mający problemy z matematyką/. Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia.

LITERATURA
    Podstawy psychologii - podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich,Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998. Turner J.T., Helms D.B.,Rozwój człowieka,WSiP Warszawa 1999. Spionek H.,Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych,PZWS Warszawa 1970.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Pedagogika
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO
Poprzedni dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 1.10.2005