poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Poprzedni dokument: Fizyka

Informatyka

CELE NAUCZANIA

Przedmiot ma na celu wstępne zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi programowania maszyn cyfrowych. Poznają oni teoretyczne aspekty związane z programowaniem (kombinatoryka, algorytmika, teoria grafów). W oparciu o tę wiedzę poznają później praktyczne zasady programowania w języku wysokiego poziomu. W trzeciej części zajęć studenci uczą się wykorzystania komputera w pracy matematyka.

ROK ITREŚCI NAUCZANIA

Algorytmy: od algorytmu do programu - problem i jego specyfikacja, pojęcie algorytmu, formy zapisu, przykłady, elementy analizy algorytmów.

Programowanie - język programowania wysokiego poziomu - program, moduł, procedura, instrukcje i deklaracje, dane, ich struktury i zasięg (globalność i lokalność danych), zasady programowania w wybranym języku.

ROK IITREŚCI NAUCZANIA

Elementy kombinatoryki i teorii grafów. Elementy kombinatoryki - permutacje, kombinacje, wariacje z powtórzeniami i bez powtórzeń. Elementy teorii grafów - definicje, podstawowe cechy i typy grafów, przykłady grafów o ciekawych własnościach.

ROK IIITREŚCI NAUCZANIA

Przegląd narzędzi informatyki przydatnych w pracy matematyka: program do tworzenia konstrukcji geometrycznych (np. Cabri, Cindirella), matematyczne programy edukacyjne.

Elementy analizy numerycznej z przykładami metod rozwiązywania podstawowych zadań, pakiety matematyczne (np. Derive, Maxima lub Mathematica).

UWAGI O REALIZACJI

Ćwiczenia odbywają się w pracowni komputerowej. Przyjmuje się, że studenci posiadają podstawowe umiejętności związane z obsługą komputera i typowych programów użytkowych, dlatego w ramach ćwiczeń poznają zaawansowane możliwości tych programów. Zaliczanie poszczególnych części przedmiotu odbywa się na podstawie indywidualnie wykonanych prac. Część pierwsza (wprowadzająca) kończy się egzaminem.

LITERATURA
  1. J. Dąbkowski, Derive wersja 2.53 niezwykły nauczyciel matematyki, Help, Warszawa 1993.
  2. G. Drwal, R. Grzymkowski, A. Kapusta, D. Słota, Mathematica: programowanie i zastosowanie, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej J. Skalimierskiego, Gliwice 1995.
  3. D. Kowalczyk, Mathematica Enhanced wersja 2.2. Podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej, Wydawnictwo Lynex-SFT, Warszawa 1997.
  4. Matematyka i Komputery, czasopismo Grupy Roboczej SNM, (pod red. H. Kąkola), Wilkowice.
  5. B. Miś, Derive 2.06, WNT, Warszawa 1993.
  6. W. Pająk, Analiza problemów otwartych wspomagana Cabri, Wydawnictwo ,,Dla szkoły'', Wilkowice 1999.
  7. R. Tadeusiewicz, P. Moszner, A. Szydełko, Teoretyczne Podstawy Informatyki, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 1999.
  8. S. Wolfram, Mathematica A System for Doing mathematics by Computer, Addison-Wesley Publishing Company, Inc. 1988.
  9. M. Zając, (ed), Podstawy użytkowania komputerów, Wyd. ,,Dla szkoły'', Wilkowice 2001.
  10. D. Żurakowski, MathCAD Kompletny opis programu w wersji 2.52, Wydawnictwo PLJ, Warszawa 1991.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Poprzedni dokument: Fizyka

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 1.06.2004