poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Teoretyczne podstawy informatyki
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPECJALNOŚCIOWE (DLA SPECJALNOŚCI MATEMATYKA Z INFORMATYKĄ)
Poprzedni dokument: PRZEDMIOTY SPECJALNOŚCIOWE (DLA SPECJALNOŚCI MATEMATYKA Z INFORMATYKĄ)


Systemy operacyjne

CELE NAUCZANIA

  1. Zapoznanie się studentów z budową i użytkowaniem sprzętu komputerowego na przykładzie klonów IBM PC.
  2. Zapoznanie się z funkcjonowaniem i konfiguracją systemów operacyjnych (Windows + DOS i Linux).
  3. Nauczenie lub rozwinięcie umiejętności wykonywania niektórych czynności związanych z zapewnieniem stabilnego funckjonowania systemu operacyjnego.
  4. Przedstawienie zasad działania i konfiguracja niektórych usług sieci komputerowej.
  5. Zrozumienie problematyki bezpieczeństwa pracy zarówno z pojedynczym komputerem jak i w światowej sieci.
  6. Zabezpieczenie się przed atakami na system operacyjny oraz postępowanie w sytuacjach ,,krytycznych''.

SEMESTR 3TREŚCI NAUCZANIA
Wykłady:
  1. Ogólne wiadomości o komputerach.
    --
    Określenie komputera; cechy wyróżniające komputer spośród innych urządzeń przetwarzających informacje. Maszyna von Neumana. Krótki rys historyczny: pierwszy komputer, generacja komputerów.
    --
    Rola oprogramowania, a w szczególności systemu operacyjnego jako niezbędnego składnika w funkcjonowaniu komputera. Komputer = hardware + software.
    --
    Od super- do mikrokomputerów: klasyfikacja współczesnych systemów komputerowych i przykładowe zastosowania komputerów różnych klas.
    Komputery jako elementy składowe innych urządzeń (embedded systems).
  2. Budowa komputera.
    --
    Podstawowy schemat budowy komputera. Jednostka centralna i urządzenia peryferyjne.
    --
    Przegląd różnych urządzeń peryferyjnych i ich zastosowań.
    --
    Budowa jednostki centralnej: procesor, pamięć operacyjna, układy wejścia/wyjścia (interfejsy). Układ DMA i jego rola. Przerwania i PIO. Konstrukcje wieloprocesorowe -- procesor główny z koprocesorami, architektura równoległa (wektorowa).
    --
    Podział pamięci operacyjnej na ROM i RAM; rola pamięci ROM w procesie inicjacji komputera -- sposoby wprowadzania systemu operacyjnego do pamięci operacyjnej.
    --
    Pamięć podręczna (cache), zasada działania, zastosowanie.
  3. Reprezentacja informacji w pamięci komputera.
    --
    System dwójkowy -- bity i bajty. Interpretacja Bajtu jako liczby, znaku lub rozkazu. Długość słowa procesora.
    --
    Orgaznizacja pamięci. Długość słowa pamięci. Jednostki pojemności pamięci: kilobajty i megabajty. Szyna adresowa i przestrzeń adresowa procesora. Zasady działania pamięci stronicowanej.
    --
    Sposoby zapisu liczb w komputerze -- zapis uzupełnieniowy do dwóch, zapis zmiennoprzecinkowy.
    --
    Procesory. Język wewnętrzny i języki zewnętrzne. Kompilacja i interpretacja programów w językach zewnętrznych.
    --
    Sposób określania i jednostki szybkości procesora (MIPS, MFLOPS).
  4. Szczegóły budowy najpopularniejszych mikrokomputerów osobistych klasy IBM PC.
    --
    Modułowa budowa komputera -- płyta główna i karty rozszerzeń. Podstawowe rodzaje kart obecne w każdej konfiguracji komputera. Przykłady kart do specjalnych zastosowań.
    --
    CMOS i BIOS.
    --
    Standardowe złącza RS-232 i Centronics -- omówienie zasady działania i zastosowań.
    --
    Charakterystyka poszczególnych elementów kinfiguracji -- budowa, zasady działania, typy i parametry: procesorów, pamięci RAM, magistral ISA, PCI, AGP, kart graficznych, stacji dyskietek, dysków twardych i ich sterowników, dysków optycznych.
    --
    Hipotetyczna konfiguracja kilku własnych zestawów komputerowych w zależności od wymagań systemowych i użytkowych.
  5. Struktura oprogramowania komputera. Trójwarstwowa struktura oprogramowania: system operacyjny, oprogramowanie usługowe, oprogramowanie użytkowe. Różnica miedzy programami usługowymi i użytkowymi. Dostęp programów do zasobów komputera.
  6. Systemy operacyjne.
    --
    Klasyfikacja systemów operacyjnych; systemy jedno- i wieloprogramowe, jedno- i wielodostępne.
    --
    Zadania systemu operacyjnego; zarządzanie zasobami komputera, zarządzanie procesami, obsługa systemu plików, interpretacja komend użytkownika. Budowa systemu operacyjnego: warstwa komunikacji ze sprzętem (BIOS), jądro systemu, procesor (interpreter) poleceń (powłoka -- shell).
    --
    Zagadnienia związane z nadzorowaniem pracy procesów w systemach wieloprogramowych: ochrona pamięci, podział czasu, uprawnienia użytkowników, dzielony dostęp do plików, kolejkowanie wydruków, koordynacja dostępu procesów do klawiatury i ekranu -- ekrany wirtualne, sytemy okien. Procesy systemowe -- ,,demony''.
  7. System Operacyjny Windows+DOS: ,,mapa'' systemu, konfiguracja, systemy plików, narzędzia, system DOS jako narzędzie wspomagające pracę administratora/użytkownika Windows 95/98/ME, omówienie systemów Windows 2000 i NT.
  8. System Operacyjny Linux: przegląd dystrybucji Linux-a, ,,mapa'' systemu, shell, polecenia, programowanie w shell-u, system plików, instalacja, konfiguracja Linux-a, X-windows, narzędzia.
  9. Sieci komputerowe.
    --
    Pojęcie sieci komputerowej. Sieci lokalne (LAN) i rozległe (WAN) -- różnica w ich zadaniach i organizacji.
    --
    Działanie sieci lokalnych. Sieci ze scentralizowanym serwerem i równorzędne.
    --
    Ethernet. Rodzaje okablowania. Zasada adresowania i wykrywania kolizji w sieci typu ,,magistrala''. Repeator, bridge, router.
    --
    Sieci rozległe.
    --
    Historia i budowa Internetu. Zasady adresowania w Internecie -- adresy IP i domenowe. Sposoby podłączania się do Internetu. Usługi sieciowe w Internecie: telnet, ftp, poczta elektroniczna, grupy dyskusyjne, World Wide Web.
    --
    Archiwa oprogramowania w Internecie.
    --
    Formy rozpowszechniania oprogramowania.
  10. Konfiguracja systemu w sieci i współpraca różnych systemów operacyjnych.
    --
    Konfiguracja dostępu do sieci.
    --
    Udostępnianie zasobów i usług innym komputerom.
  11. Programy destrukcyjne i formy obrony: wirusy, konie trojańskie, robaki, bomby pocztowe, ataki DOS, dostępne formy obrony.

UWAGI O REALIZACJI

Wykład obejmuje tematy, które będą treścią zarówno ćwiczeń laboratoryjnych do tego przedmiotu jak i częściowo pracowni komputerowej (7 semestr).

Ćwiczenia:
  1. CMOS i BIOS konfiguracja parametrów i przetestowanie znaczenia niektórych z nich.
  2. Przypomnienie zasad funkcjonowania Windows 95/98.
  3. DOS dla zaawansowanego użytkownika Win 95/98.
  4. Konfiguracja Windows 95/98, regedit, poledit i inne narzędzia.
  5. Postępowanie w sytuacjach awaryjnych z Win 95/98 i zabezpieczanie się na wypadek takich sytuacji.
  6. Diagnostyka sprzętu w systemie Windows i DOS.
  7. Windows w sieci LAN i Internecie.
  8. Przykładowe programy narzędziowe i usługowe.
  9. Programy antywirusowe.
  10. Podstawy posługiwania się Linux-em, system plików.
  11. Polecenia powłoki Linux-a.
  12. Programowanie w shell-u.
  13. Podstawowa konfiguracja Linux-a.
  14. Linux w sieci, przykłady oprogramowania klienta i serwera.
  15. Programowanie destrukcyjne zagrażające Linux-owi i oprogramowanie obronne.
  16. Współpraca Linux-a i Windows.

UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU

Poważną trudnością jest, zwykle bardzo silnie zróżnicowany, poziom studentów rozpoczynających zajecia. Wymaga to od prowadzącego ćwiczenia bardzo elstycznego/indywidualnego podejścia do poszczególnych grup studenckich.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Teoretyczne podstawy informatyki
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPECJALNOŚCIOWE (DLA SPECJALNOŚCI MATEMATYKA Z INFORMATYKĄ)
Poprzedni dokument: PRZEDMIOTY SPECJALNOŚCIOWE (DLA SPECJALNOŚCI MATEMATYKA Z INFORMATYKĄ)

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 15.06.2003