poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: PRZEDMIOTY PSYCHO-PEDAGOGICZNE I DYDAKTYKA PRZEDMIOTOWA
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Poprzedni dokument: Informatyczne narzędzia matematyki

Oprogramowanie użytkowe

Nie obowiązuje studentów specjalności Matematyka z Informatyką.

CELE NAUCZANIA

Celem przedmiotu jest przybliżenie popularnych programów, które mogą być wykorzystane w przyszłej pracy nauczyciela matematyki. Studenci zapoznają się zarówno z programami matematycznymi (Cabri, Derive), programem obsługi baz danych (MS Access) oraz programem, który umożliwia wizualizację nauczanych treści w oparciu o zestawy animowanych przeźrodczy (program MS Power Point).

SEMESTR 3TREŚCI NAUCZANIA

  1. Cabri Geometre: interfejs programu -- wstawianie elementów (punkt, linia, okrąg, grupowanie obiektów), obiekty predefiniowane (dwusieczna kąta, symetralna odcinka, prosta prostopadła itp.), ciekawe konstrukcje geometryczne, wykorzystanie programu do rozwiązywania problemów matematycznych.
  2. Derive: podstawy obsługi programu -- wyrażenia, definiowanie zmiennych, kreślenie wykresów, obliczenia numeryczne, przykładowe zadania.
  3. Program do przygotowywania prezentacji -- Power Point.
    (a)
    Uruchamianie przykładowych prezentacji: polecenie wyświetlania pokazu od początku i od wybranego slajdu, przeglądanie i sortowanie slajdów, poruszanie się pomiedzy slajadami w trakcie prezentacji.
    (b)
    Tworzenie nowych prezentacji: wstawianie nowego slajdu, zmiana układu slajdów, wstawianie i formatowanie pola tekstowego, elementy graficzne, rysowanie, wstawianie, modyfikowanie, wykorzystanie wzorca slajdów oraz wzorca tytułów, animowanie elementów slajdu, definiowanie sposobu przejścia pomiędzy slajdami, przyciski akcji, hiperłącza, pokazy niestandardowe.
  4. Program obsługi baz danych MS Access: podstawy obsługi programu, tabele, formularze, zapytania, przeszukiwanie baz danych, raporty

UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU

Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń z wykorzystaniem komputerów. Studenci zapoznają się z elementami obsługi poszczególnych programów, a następnie tworzą własne prace w oparciu o poznane narzędzia (prezentację, bazę danych). Opracowują projekty ciekawych zadań i propozycje ich rozwiązań przy pomocy programu Cabri oraz Derive.

LITERATURA
  1. Cabrista,Czasopismo grupy roboczej SNM ,,Geometria Cabri''.
  2. K. Kuciński, ABC Power Pointa, Wydawnictwo ,,Edition 2000'', Kraków 1998.
  3. K. Kuciński, Poznajemy Accessa, Wydawnictwo ,,Edition 2000'', Kraków 1999.
  4. W. Pająk, Analiza problemów otwartych wspomagana Cabri, Wydawnictwo ,,Dla szkoły'', Wilkowice 1999.
  5. I. Szymacha, Access, baza danych dla Windows, Mikom, Warszawa 1993.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: PRZEDMIOTY PSYCHO-PEDAGOGICZNE I DYDAKTYKA PRZEDMIOTOWA
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Poprzedni dokument: Informatyczne narzędzia matematyki

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 15.01.2002