Pracownicy samodzielni

Dr hab. Gustaw TRELIŃSKI

Urodził się w Szczekocinach w 1939. Studia matematyczne w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie w latach 1959 - 1964.
  • Doktorat - 1972,
    Programowanie pracy samodzielnej studentów I roku matematyki na przykładzie ćwiczeń z analizy matematycznej (promotor prof. dr A. Z. Krygowska), Wydział Matematyczno - Fizyczno - Techniczny WSP w Krakowie.

  • Habilitacja - 1990,
    Teoretyczne podstawy kształcenia matematycznego orientowanego na zastosowania matematyki w szkołach polskich. Akademia Nauk Pedagogicznych w Moskwie.

  • Profesor nadzwyczajny WSP w Kielcach - 1992.


  • Praca: WSP w Krakowie (1964 - 1985); Uniwersytet Humanistyczno - Przyrodniczy Jana Kochanowskiego (dawniej WSP) w Kielcach, kierownik Zakładu Dydaktyki Matematyki (od 1985), dyrektor Instytutu Matematyki 1996 - 2004.
    Okresowo: Szkoła Podstawowa, VII LO w Krakowie, I LO w Krakowie, Wszechnica Świętokrzyska w Kielcach, WSBiP w Ostrowcu Świętokrzyskim, WSEiP w Kielcach.


  • Problematyka badawcza: koncepcje, mechanizmy oraz uwarunkowania posługiwania się matematyką na różnych poziomach nauczania (szkoły podstawowe, średnie, studia matematyczne i ekonomiczne), dydaktyka stosowania matematyki, matematyka w kształceniu zintegrowanym, kształcenie nauczycieli matematyki.

  • Promotor 4 doktorów:
    M. Przeniosło (1999, Obraz granicy funkcji ukształtowany w toku studiów);
    L. Macedońska (2002, Psychodydaktyczne uwarunkowania struktury języka szkolnych podręczników matematyki w klasach 4-6);
    M. Czajkowska (2002, Emocjonalno-motywacyjne postawy uczniów wobec zadań matematycznych);
    B. Bugajska - Jaszczołt (2003, Koncepcje pojęcia kresu zbioru ograniczonego kształtowane w procesie nauczania - uczenia się matematyki).

  • Promotor około 200 magistrów i 40 licencjatów

  • Publikacje: Autor (współautor) ponad 180 publikacji, artykułów, tłumaczeń, w tym książek:

    Stosowanie matematyki jako problem dydaktyki matematyki, 1982,
    Tieorieticzieskie osnowy prikładnoj orientacji obuczienia matiematikie i ich riealizacja w szkołach, 1989 (Moskwa ),
    Kształcenie matematyczne w systemie zintegrowanym w klasach I - III, 2004,
    Edukacja matematyczna na studiach ekonomicznych, 2006.


    Współautor podręczników:
    Geometria, podręcznik dla klasy IV liceum (1971 - 1984),
    Matematyka 7 (1981 - 1985),
    Geometria dla klasy I, dla klasy II liceum (1986 - 1990),
    Kształtowanie pojęć geometrycznych na etapie przeddefinicyjnym (1994 - 1996),
    Błękitna Matematyka (seria podręczników, 1995 - 2005),
    Elementy matematyki w ekonomii (1998 - 1999),
    Badam i opisuję (klasa 1, 2000),
    Matematyka dziś (2002).

    Współautor zbiorów zadań:
    Geometria - zbiór zadań z matematyki elementarnej (1976),
    Zbiór zadań ze wstępu do matematyki (1986),
    Wybrane zagadnienia dydaktyki matematyki w zadaniach (1991),
    Matura w kieszeni (2000),
    Bilet do liceum (2001),
    Pewnym krokiem do liceum (2008).
Zbiór zadań Wybrane zagadnienia dydaktyki matematyki w zadaniach
Z. Dulewicz, J. Grochulski, H. Ruszczyk, G. Treliński, U. Trelińska


Oryginalny zbiór zadań z zakresu dydaktyki matematyki. Książka scala zagadnienia praktyczne i teoretyczne z zakresu celów nauczania matematyki, problematyki organizacji i analizy lekcji, zadań i języka matematyki w nauczaniu.
Zadania i problemy są tak formułowane, aby nie odnosiły się do ak-tualnego programu nauczania i podręczników, ale dotyczyły ważnych problemów edukacji matematycznej. Są one osadzone w bogatej literaturze przedmiotu.
Z. Dulewicz, J. Grochulski, H. Ruszczyk, G. Treliński, U. Trelińska, WSP Kielce, 1991


  • Prace związane z reformą edukacji matematycznej:
    Współtwórca projektu dydaktycznego Błękitnej Matematyki, programu i przewodnika metodycznego dla klas VII - VIII, współautor (z E. Wachnickim, H. Kąkolem, S. Wołodźko oraz J. Górowskim, A. Łomnickim, Z. Powązką) podręczników i zeszytów ćwiczeń dla klas VII-VIII (1995-2005).
    Współtwórca projektu dydaktycznego Postrzegam świat całościowo - kształcenie zintegrowane (program, podręcznik, obudowa metodyczna) (1999 - 2001).
    Członek zespołu przygotowującego reformę systemu edukacji (1995 - 2001), współautor Podstawy programowej oraz Standardów wymagań egzaminacyjnych z matematyki. Rzeczoznawca MEN ds. podręczników szkolnych (od 1999).

  • Praca w redakcjach:

    redaktor naczelny czasopisma Nauczanie Początkowe, Wydawnictwo Pedagogiczne (1997 - 2002),

    członek komitetów redakcyjnych: Dydaktyka Matematyki (od 1992),
    Zeszyty Wszechnicy Świętokrzyskiej (1995 - 2006).


Strona główna