Pracownicy samodzielni

Dr hab. Henryk KĄKOL

Urodził się w Ciscu koło Żywca w 1939 roku. Studia matematyczne w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie w latach 1956 - 1960.
  • Doktorat - 1967,
    Koncepcja dydaktyczna nauczania rachunku prawdopodobieństwa w szkole średniej (promotor doc. dr S. Wołodźko), Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny WSP w Krakowie

  • Habilitacja - 1999,
    Nawoczesne środki dydaktyczne w procesie nauczania i uczenia się matematyki, Moskiewski Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny w Moskwie.

  • Profesor nadzwyczajny Akademii Pedagogicznej w Krakowie - 2000.

  • Praca: WSP w Krakowie (od 1984);
    WSP w Kielcach (1977 - 1984), wicedyrektor Instytutu Matematyki (1981 - 1984);
    Kierownik Sekcji Matematyki w Ośrodku Metodycznym w Kielcach (1968 - 1973);
    Kierownik Zakładu Przedmiotów Matematyczno-Przyrodniczych w IKNiBO w Kielcach (1973 - 1977);
    LO w Książu Wielkim (1960 - 1962);
    I LO w Skarżysku Kamiennej (1962 - 1968);


  • Problematyka badawcza: Statystyka opisowa i rachunek prawdopodobieństwa w szkole. Nowoczesne technologie w procesie nauczania i uczenia się matematyki na różnych poziomach kształcenia.


  • Promotor 3 doktorów:
    T. Ratusiński (2003, Rola komputera w procesie rozwiązywania zadań matematycznych).
    A. Herma (2006, Wpływ kalkulatora graficznego na rozwijanie wybranych aktywności matematycznych u uczniów w wieku 13-16 lat).
    W. Pająk (2009, Badanie roli programu Cabri w przyswajaniu treści matematycznych przez uczniów gimnazjum).

  • Promotor około 140 magistrów i 160 licencjatów

  • Publikacje: Autor (współautor) około 150 publikacji, w tym artykuły, książki i podręczniki.

    Elementy rachunku prawdopodobieństwa, 1975.
    Podstawowe pojęcia statystyki i rachunku prawdopodobieństwa, 1990.
    Matematyka - Egzamin do szkoły średniej, 1991.
    Elementy statystyki opisowej w szkole podstawowej, 1994.
    Pojęcie funkcji cz. 1 i cz. 2 (współautorstwo), 1994 i 1995.
    Granica i ciągłość funkcji (współautorstwo, 1998.
    Ispolzowanije sowriemiennych techniczieskich sredstw obuczenia pri izuczeni matiematiki w szkołach Polszi, 1998.
    Rola komputera w procesie rozwiązywania matematycznych zadań, (współautor), Dydaktyka Matematyki 26, 2004.
    The role of computer in the process of solving of mathematical problems (results of research), (współautor), Teching Mathematics & Computer Science, 2007.
Podstawowe pojęcia statystyki i rachunku prawdopodobieństwa H.Kąkol

Prezentowana propozycja dydaktyczna oparta jest na różnorodnych zadaniach zaczerpniętych bezpośrednio z życia, z najbliższego otoczenia dziecka, dotyka problemów, z którymi uczeń spotyka się codziennie. W dużym stopniu eksponowane są gry, zabawy, opowiadania, historyjki – zarówno współczesne, jak i takie, którymi pasjonowano się w przeszłości. Do wyjaśnienia pojawiających się tu problemów zostały użyte różne modele, takie jak diagramy, tabele, wielokąty, „drzewka”. Pokazane zostały także sposoby wykorzystania różnorodnych pomocy dydaktycznych, między innymi komputera.
H. Kąkol, Wydawnictwo Naukowe, WSP Kraków 1990


  • Prace związane z reformą edukacji matematyki
    Współtwórca projektu dydaktycznego Błękitnej Matematyki (programu, przewodnika metodycznego dla klas VII – VIII), współautor ( S. Wołodźko, Z. Powązka) podręczników i zeszytów ćwiczeń dla klasy VIII (1995 - 2000).
    Współtwórca projektu dydaktycznego Nowej Błękitnej Matematyki (programu, przewodnika metodycznego dla gimnazjum do klasy II), współautor ( S. Wołodźko, Z. Powązka) podręcznika dla klasy II gimnazjum (1999 - 2001).
    Współtwórca projektu dydaktycznego Zintegrowane nauczanie matematyki z elementami informatyki w gimnazjum (programu, przewodnika metodycznego dla klas I – III), współautor serii podręczników (3 podręczniki), zbiorów zadań (3 zbiory zadań) dla klas I-III gimnazjum (2000 - 2002).
    Współtwórca projektu dydaktycznego Nauczanie matematyki w gimnazjum z wykorzystaniem kalkulatorów graficznych i komputera (programu, przewodnika metodycznego dla klas I – III), współautor podręczników (3 podręczniki), i zbiorów zadań (3 zbiory zadań) dla klas I-III gimnazjum (2002 - 2004).
    Członek zespołu przygotowującego reformę systemu edukacji (1995 - 1996), współautor Podstawy programowej.


  • Praca w redakcjach:
    Redaktor Naczelny Kwartalnika Matematyka i Komputery (2000-2007).
    Członek Redakcji czasopisma Problemy teorii i metodyki nauczania w Rosyjskim Uniwersytecie Przyjaźni Narodów (od 2000).
    Redaktor Naczelny Prac monograficznych z dydaktyki matematyki: Współczesne problemy nauczania matematyki (od 2008).

Strona główna